Link building - pozyskiwanie linków zewnętrznych

Link building - pozyskiwanie linków zewnętrznych

Dlaczego link building jest taki istotny?

Pozycjonowanie jest nierozłącznie związane z pozyskiwaniem wartościowych linków zewnętrznych. Żeby podnieść swoją pozycję w wyszukiwarce, trzeba się upewnić, że owe linki są pozyskiwane w mądry, przemyślany sposób. Jeszcze nie tak dawno temu działania SEO polegały na masowym zdobywaniu odnośników – liczyła się ilość, a nie jakość. Teraz takie działanie jest postrzegane jako mało skuteczne i zwykle przynosi więcej komplikacji niż profitów.

Przełomowym momentem był rok 2013, w którym to algorytm o nazwie Pingwin wywrócił zasady pozycjonowania do góry nogami. Strony, które posiadały tysiące zewnętrznych odnośników wykupionych za grosze, zostały zepchnięte z piedestału – Pingwin rozpoznał je bowiem jako sztucznie promowane i bezwartościowe. Nadrzędną zasadą, jaka przyświeca obecnie link buildingowi, jest prymat jakości. Budowanie zaplecza ma sens tylko i wyłącznie wtedy, jeśli odnośniki pochodzą z zaufanych i wartościowych źródeł – a na to potrzeba czasu i pieniędzy. Google podchodzi bardzo poważnie do kwestii pochodzenia zewnętrznych linków, ponieważ odzwierciedla to autorytet linkowanych domen. Im większy autorytet, tym wyższe zaufanie do firmowej strony i wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.


3 kluczowe zasady link buildingu

1.

Liczy się jakość, nie ilość. Stare zasady odeszły do lamusa – nadeszła era treści i linków wartościowych.

2.

Jeśli linkować, to tylko z zaufanych domen. Zawsze należy sprawdzić, czy dana witryna ma wysoki współczynnik Domain Authority.

 

3.

Odnośniki dzielą się na zwykłe, czyste linki oraz tak zwane anchory, czyli linki skryte pod tekstem. Wcześniej to anchory były skuteczniejsze; głównie ze względu na to, że stosowane w nich frazy były promowane przez wyszukiwarek. Teraz, w dobie Pingwina, nadużywanie anchorów może ściągnąć na daną stronę przykre konsekwencje; chmura wygląda lepiej i naturalniej, jeśli przeważają w niej odnośniki czyste.

 

4 podstawowe typy linków

Możemy także zróżnicować odnośniki ze względu na ich pochodzenie oraz skuteczność. Wyróżniamy wówczas:

  • linki wewnętrzne – pozostają one w obrębie tej samej witryny, np. w jednym sklepie internetowym podzielonym na podstrony z kategoriami,
  • linki zewnętrzne – są one umieszczane na domenach zewnętrznych – innych stronach internetowych, blogach, w mediach społecznościowych, na stronach z ogłoszeniami i forach internetowych, a także na stronach zapleczowych (te ostatnie mają najniższą wartość),
  • linki naturalne – odsyłają one do witryny bezinteresownie. Przykładem może być dobrowolne, autentyczne polecenie jakiegoś produktu przez zadowolonego użytkownika albo dyskusja na forum internetowym na temat konkretnej usług,
  • linki nienaturalne – mało skuteczny, a wręcz szkodliwy spam, który zwykle można wytropić na pierwszy rzut oka. Takie niewiarygodne odnośniki widać zwłaszcza w komentarzach pod artykułami i na forach internetowych.


4 filary skutecznego link buildingu

Żeby pozyskiwanie odnośników przyniosło zamierzony efekt i pomogło wypozycjonować daną witrynę, konieczne jest długotrwałe działanie wielotorowe. Profesjonalny link building opiera się na wielopłaszczyznowej, kompleksowej strategii, która angażuje strony różnego typu, ale zawsze wysokiej jakości. Najcenniejsze są naturalne linki zewnętrzne – czy to z dłuższych tekstów na blogach, czy to z wymiany zdań na forach internetowych. Kluczowe jest pozyskiwanie odnośników typu dofollow. Trzeba przy tym dbać o prezencję chmury anchorów i równowagę pomiędzy nimi a czystymi linkami. Warto upewnić się, że dani SEO specjaliści sporządzają stosowne raporty miesięczne, do których zapewnią Ci dostęp. Możesz wtedy skontrolować próbki linków i ocenić wartość pozyskiwanych odnośników. Idealną strategię link buildingu w ramach pozycjonowania szerokiego można łatwo podsumować w oparciu o cztery filary:

Jakość – ważny jest każdy odnośnik; nie powinno się pozyskiwać linków z przypadkowych źródeł, a jedynie z zaufanych, wartościowych stron. Ponadto linki muszą przybierać stosowną formę,
 
Przejrzystość działania – profesjonalna agencja SEO rozwieje wszystkie Twoje wątpliwości, prześle próbki linków i będzie w stanie rozsądnie wytłumaczyć swoją strategię działania (bo będzie ona przejrzysta i możliwa do objaśnienia),
 
Efektywność – pozyskiwanie linków ma sens tylko wtedy, kiedy przynosi zamierzone efekty. Jest to możliwe, gdy strategia jest na bieżąco modyfikowana dzięki kontrolowaniu pozycji linkowanych fraz,
 
Zaufane zaplecze – link building polega na rozbudowie zaplecza wartościowych odnośników, a to z kolei pociąga za sobą rosnące zaufanie robotów Google'a do promowanej strony. Zaufaj profesjonalistom, a efekty przekroczą Twoje oczekiwania!