Pozycjonowanie stron www - skuteczne SEO

Pozycjonowanie stron www - skuteczne SEO

Pozycjonowanie stron – jak zwiększyć widoczność strony w sieci?

Jeśli zależy Ci na dotarciu do jak największej liczby potencjalnych klientów, a dzięki temu na zwiększeniu sprzedaży – koniecznie zainteresuj się tematem pozycjonowania. Dobrze poprowadzona strategia SEO pomoże Ci osiągnąć Twój cel i zwiększyć widoczność firmowej strony w wynikach wyszukiwania. Dowiedz się, na czym to wszystko polega!
 

Pozycjonowanie stron – co to oznacza?

Pozycjonowanie, w skrócie SEO (z ang. search engine optimization), to optymalizacja danej strony pod algorytmy wyszukiwarki internetowej. Zaliczamy tutaj każde działanie, które służy podniesieniu pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania w Google. Pozycjonowanie powinno przebiegać wielopłaszczyznowo i długotrwale: parametrów, które wpływają na kolejność wyników wyszukiwania, jest kilkaset. Żeby osiągnąć sukces, należy obserwować algorytmy i trendy SEO, a także przyglądać się konkurencji. Ponadto raz osiągniętą, wysoką pozycję trzeba później stale podtrzymywać.


Kto może wykorzystać SEO?

Każdy, kto chce zwiększyć liczbę odwiedzających stronę internetową. Pozycjonowanie jest konikiem właścicieli stron, które docelowo powinny generować konwersję. Głównymi zainteresowanymi są zatem firmy usługowe, które gromadzą potencjalnych klientów, a także sklepy internetowe, które od razu sprzedają produkty.
 

Co daje pozycjonowanie?

Wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania automatycznie podnosi ruch na firmowej stronie. Czy wiesz, że w aż 85% Polaków posiada stałe połączenie z internetem, z czego niemal wszyscy (ok. 98%) korzystają z dobrodziejstw Google'a? Oznacza to, że dbając o SEO, można dotrzeć do ponad 30 milionów polskich użytkowników! seoWedług badań przeprowadzonych w 2018 roku CTR (z ang. click through rate) w przypadku pierwszej pozycji w wyszukiwarce to aż 30%! W przypadku 3. pozycji jest to już 10%, natomiast w przypadku 10. miejsca zaledwie 2%, mimo że wciąż mówimy o wyniku na pierwszej stronie. Raport dostępny na stronie Smartinsinsights.com dowodzi, że pierwsze pozycje na liście Google są skazane na sukces. To samo zestawienie wykazuje też, że pozycjonowanie na dłuższe frazy typu long-tail wiąże się z większymi CTRami i większą konwersją.

Umiejętnie prowadzone pozycjonowanie pomaga skłonić potencjalnych klientów do zakupu produktów lub skorzystania z firmowych usług. Taki efekt można jednak osiągnąć wyłącznie przy odpowiedniej regularności i konsekwencji. Potrzebne są do tego wytrwałość, cierpliwość i ciągłe monitorowanie sytuacji. 

Jakie parametry decydują o pozycji w Google?

Jak już podkreśliliśmy, owe parametry liczone są w setkach – ponadto większość z nich nie jest podana do publicznej wiadomości. Wiemy jednak, że do najważniejszych parametrów zaliczamy

treść na stronie (jej jakość i unikalność) kod HTML architekturę strony jej autorytet liczbę i jakość linków zewnętrznych działania użytkowników.

Po jakim czasie widać pierwsze efekty działań SEO?

Pozycjonowanie należy prowadzić w trybie ciągłym i stałym. Pierwsze rezultaty są dostrzegalne już po kilku (ok. dwóch-trzech) miesiącach od wdrożenia skutecznej strategii; podnosi się wówczas widoczność strony w sieci, a niedługo potem (zwykle po około miesiącu) wzrasta także ruch organiczny.
 

Jak kontrolować efekty pozycjonowania?

Wymienione wyżej rezultaty działań SEO: wzrost widoczności strony w Google oraz wyższy ruch organiczny – to najważniejsze i łatwe do monitorowania efekty, które powinny być uwzględnione w raportach. Oprócz tego powinno się monitorować zmiany pozycji najistotniejszych (nie wszystkich) fraz kluczowych. W szerokim pozycjonowaniu strategia polega na pozycjonowaniu dużej liczby fraz – może być ich nawet kilkaset, jeśli wpływają one na ruch oraz konwersję, z punktu widzenia klienta śledzenie każdej z nich nie ma więc większego sensu. Raport powinien także uwzględniać wykonane działania.

Profesjonalne firmy, które zajmują się pozycjonowaniem, powinny na bieżąco monitorować efektywność przyjętej strategii oraz wprowadzać konieczne zmiany. Podsumowanie prowadzonych działań należy sporządzać przynajmniej raz w miesiącu. Wyniki warto porównywać nie tylko w skali miesiąca, ale też roku (porównywanie zestawień rocznych jest istotne zwłaszcza w przypadku branż sezonowych). Żeby pomiar był jak najbardziej wiarygodny, specjaliści od pozycjonowania wykorzystują dedykowane narzędzia zewnętrzne.


Ile kosztują działania SEO?

Ostateczna wycena zależy zwykle od nakładu pracy, jaki trzeba włożyć, żeby osiągnąć satysfakcjonujące rezultaty. Trudność i długość całej operacji wynika z wielu czynników, w tym z:

  • charakterystyki danej branży i poziomu konkurencji na rynku, 
  • pozycji startowej – początkowej widoczności strony w wynikach wyszukiwania,
  • wielkości, historii oraz autorytetu konkretnej domeny,
  • tego, ile treści jest na pozycjonowanej stronie,
  • aktualnego stanu linkowania zewnętrznego (liczby, a przede wszystkim jakości odnośników),
  • możliwości CMS-a.

Pozycjonowanie krok po kroku

  1. Ustalanie strategii należy zacząć od analizy ruchu na stronie – na tej podstawie można dobrać najskuteczniejsze frazy kluczowe.
  2. Kolejny krok to audyt SEO – trzeba wziąć pod uwagę parametry, które decydują o pozycji w wyszukiwarce i dookreślić obszary, które wymagają optymalizacji.
  3. Nie obejdzie się bez optymalizacji technicznej, którą przeprowadza się pod roboty Google'a.
  4. Następnie można przejść do tworzenia treści – tych na stronę i tych na serwisy zewnętrzne, które przydadzą się do pozyskiwania linków.
  5. Treści te muszą zostać zoptymalizowane pod kątem SEO.
  6. Mając już gotowe treści, należy przejść do pozyskiwania odnośników. Wartościowy link building powinien obejmować różne źródła wysokiej jakości.
  7. Ostatni krok to analiza pozycji strony i ruchu na witrynie, kontrolowanie wpływu działań SEO na konwersję, tworzenie cyklicznych raportów i podsumowywanie okresowych osiągnięć.