12.11.2020
Podczas pracy nad projektem, bardzo często pada takie zdanie: "To rozwiązanie musi być intuicyjne", czy jednak każdy z nas rozumie je tak samo? Kiedy na początku lat dziewięćdziesiątych ludzie zaczynali pracować z myszami komputerowymi, wiele osób w pierwszym odruchu - dotykało nimi ekranu. A przecież panuje powszechne przekonanie, że używanie myszy odbywa się intuicyjnie. Nic bardziej mylnego. Wzorce zachowań określane jako "intuicyjne", wynikają z utrwalonej wiedzy, poczucia "swojskości" pewnych rozwiązań, podświadomie już przez nas przyswojonych, dobrze utrwalonych - czasem na poziomie reakcji fizycznej. Współcześnie ludzie ze swobodą posługują się np. menu hamburgerowym, które jeszcze dekadę temu było czymś absolutnie nieznanym szerszej publice, czy przewijaniem elementów na ekranie smartphonów.
Nasz werdykt: Projektowanie intuicyjne jest mitem.
Sensem webdesignu - jest dobre zrozumienie utrwalonych wzorców przyzwyczajeń naszych klientów - celem ułatwienia im nawigowania po naszej stronie.
Oczywiście, w przypadku wdrażania nowych rozwiązań, projektowanie musi odbywać się na znacznie bardziej kreatywnych zasadach, ale w przypadku rynku sprzedażowego i usługowego - za dużo eksperymentalnych rozwiązań - to za dużo myślenia dla klienta, który chce po prostu zrealizować swój cel. Kupić produkt lub skorzystać z usługi. Za dużo komplikacji, to mniej powrotów na stronę :) Zachowajmy zdrowy balans między innowacyjnością a wygodą korzystania z naszych serwisów.