Wizualne wodotryski czy minimalizm?

06.03.2021

Google przeprowadziło duże badanie nad preferencjami związanymi ze złożonością/przewidywalnością projektów stron www.
Chodziło o zbadanie efektu pierwszego wrażenia ("first impression"), które uważane jest za kluczowe w kwestii przyciągnięcia i zatrzymania uwagi odwiedzającego stronę. Badanie wykazało, że użytkownicy internetu są w stanie formułować opinię na temat strony w niezwykle krótkim czasie - nawet pół sekundy.
Przedstawiono użytkownikom screeny faktycznie istniejących stron internetowych o różnym stopniu złożoności wizualnej i informacyjnej.
Badanie ponad wszelką wątpliwość wykazało, że użytkownicy preferują strony o niskim stopniu skomplikowania graficznego, a wysokim stopniu przewidywalności i typowości rozwiązań (sposób poszukiwania informacji na stronie, poruszania się po niej).
Im strona miała bardziej skomplikowaną szatę graficzne i nietypowe, nieintuicyjne rozwiązania, oceniana była niżej, niż strony proste, zaprojektowane w przejrzysty sposób.
Wynik może wydawać się oczywisty, ale równolegle funkcjonuje przekonanie, że kreatywne i ciekawe rozwiązania graficzne mogą wzbudzić więcej podziwu i zainteresowania użytkowników. Jednak badanie tego nie potwierdziło. Owszem, atrakcyjna szata wizualna może znaleźć swoich zwolenników, tylko jednak wtedy gdy zachowana jest równocześnie przewidywalność i prostota obsługi takiej strony.

Źródłowe badanie: https://storage.googleapis.com/pub-tools-public-publication-data/pdf/38315.pdf



pokaż pozostałe informacje ››