Gotowy szablon czy dedykowana grafika? Co lepsze?

gotowy szablon czy dedykowana grafika? co lepsze?

Planujesz stworzenie strony i wahasz się pomiędzy szablonem, a dedykowaną grafiką? Gotowe theme’y wystarczy zainstalować wraz z wybraną wersją systemu CMS, aby szybko zyskać działającą witrynę. Grafika zaprojektowana od podstaw daje jednak dużo większe możliwości dopasowania layotu do wizerunku marki, indywidualnego gustu i potrzeb. Poznaj zalety i wady obu rozwiązań i oceń, które bardziej Ci odpowiada.

 

Czym są gotowe szablony?

Gotowe szablony (tzw. theme’y) to zestaw, który obejmuje zakodowany już layot strony i jej funkcjonalność dopasowaną do współpracy z konkretnym systemem zarządzania treścią (np. Wordpressem, Joomla czy Drupal). Bardzo często takie „skórki” zawierają już moduły oraz pluginy. Czasami twórcy dostarczają swoje projekty w pliku PSD, co umożliwia modyfikowanie strony opartej o ich szablon. Dostępne są szablony o przeznaczeniu ogólnym (najczęściej określa się je jako „multipurpose” lub „all purpose”) oraz dedykowane do konkretnych zastosowań. „Skórki” dedykowane posiadają layot dopasowany np. do potrzeb sklepu internetowego, bloga czy portalu.

 

Zalety gotowych szablonów:

 

1. Niższa cena projektu

Zaprojektowanie strony w oparciu o gotowy szablon jest tańsze. Na rynku dostępne są nawet całkowicie darmowe theme’y (warto jednak pamiętać, że w tym przypadku twórca nie odpowiada za ewentualne błędy w działaniu i nie zapewnia użytkownikowi żadnego wsparcia). Przejrzyste i ciekawie zaprojektowane szablony wraz z supportem można kupić już za około kilkanaście dolarów (najdroższe kosztują około 100 dolarów). Dodatkowo trzeba zapłacić deweloperowi lub agencji za instalację, konfigurację i obsługę danego systemu. Końcowy koszt projektu jest jednak znacznie niższy niż stworzenie layotu strony od podstaw.

 

2. Szybsze wykonanie strony

Gotowe „skórki” wystarczy zainstalować i skonfigurować, aby móc cieszyć się w pełni działającą stroną. Warto również przetestować jej działanie przed udostępnieniem. W praktyce oznacza to pominięcie etapu projektu grafiki i zakodowania jej do szablonu HTML+CSS+JS, co znacznie skraca czas realizacji projektu.

 

3. Szeroki wybór szablonów

Na rynku można znaleźć bardzo duży wybór gotowych szablonów – od ogólnych aż po dedykowane dla sklepów internetowych, blogów life’stylowych czy portali informacyjnych. Bogata kolorystyka, wzornictwo i zróżnicowane rozkłady elementów na stronie pozwalają dobrać „skórkę” dopasowaną do własnych potrzeb.

 

Wady gotowych szablonów

Strona oparta o gotowy szablon graficzny nie prezentuje się tak profesjonalnie jak ta z grafiką wykonaną od podstaw.

Takie rozwiązanie ma szereg słabszych stron:

 

1. Brak unikalności

Projektowanie i uruchamianie firmowej strony internetowej najczęściej ma na celu promocję marki w sieci. Gotowy szablon może kupić praktycznie każdy. W praktyce więc oznacza to, że Twoja strona może być łudząco podobna do bezpośredniej konkurencji, która wykorzystała dokładnie tą samą „skórkę”. Nie podkreśla to unikalnego charakteru firmy i spójności marki. Przez potencjalnych Klientów i kontrahentów może zostać nawet odebrane jako brak profesjonalizmu.

 

2. Możliwość błędów w kodzie

Sprzedaż gotowych szablonów dla wielu twórców stała się doskonałym pomysłem na biznes. W ten sposób mogą oni skalować swoją działalność – wystarczy zaprojektować jeden produkt, aby zyskać potencjalne źródło dochodów pasywnych. Niestety autorzy nie zawsze biorą odpowiedzialność za swoje projekty. Skutkiem tego jest możliwość błędów w kodzie.

 

3. Brak wsparcia ze strony autora

Gdy Twoja strona zostanie oparta o gotowy szablon zakupiony np. za kilka dolarów, raczej nie możesz liczyć na wsparcie ze strony autora projektu.

 

4. Problemy z dostosowaniem szablonu do indywidualnych potrzeb

Niektóre szablony można modyfikować, ale dla wielu deweloperów ingerencja w gotowe kody jest nieopłacalna. Twórcy gotowych layotów Premium mogą udostępnić dokumentację na temat zmian poszczególnych elementów. Często jednak taka dokumentacja jest w ogóle niedostępna lub jest przygotowana nieprofesjonalnie. Dodatkowo może zdarzyć się, że zmiany w kodzie CSS są utrudnione. Niektóre elementy mogą zostać połączone na stałe z innymi, a ingerencje w kod HTML mogą skutkować pojawianiem się błędów. W konsekwencji może okazać się, że dostosowywanie szablonu do indywidualnych potrzeb jest utrudnione, czasochłonne i kosztowne.

 

Zalety dedykowanej grafiki

Autorski projekt graficzny dla strony to profesjonalne rozwiązanie, które pozwala uzyskać unikalny i w pełni funkcjonalny layot dopasowany do indywidualnych potrzeb. Klient zlecający stworzenie strony może sugerować agencji rozwiązania i funkcjonalności, na których szczególnie mu zależy. Kolorystyka, rodzaje i wielkość czcionek, rozkład elementów oraz grafiki idealnie wpisze się w identyfikację wizualną marki. To zaś nie tylko prezentuje się profesjonalnie, ale i pozwala budować spójny wizerunek w sieci.

 

Zamówienie strony z autorską grafiką pozwala:

 

1. Uzyskać niepowtarzalność

Projekt wykonany od podstaw nie będzie powtarzalny. W odróżnieniu od gotowego szablonu, nie istnieje ryzyko, że konkurencja kupi i wdroży dokładnie taką samą „skórkę”.

 

2. Sugerować wpływ na wygląd strony

Graficy mogą zaproponować własne pomysły lub sugerować się sugestiami Klienta. Najczęściej poszczególne etapy prac zostają przedstawione do weryfikacji, co pozwala uzyskać projekt idealnie wpisujący się we własny gust i potrzeby firmy.

 

3. Dowolnie skonfigurować stronę i rozmieścić na niej najważniejsze elementy

Zlecający może wybierać rozmieszczenie poszczególnych elementów – gotowy szablon nie daje takich możliwości.

 

4. Wsparcie ze strony autora projektu

Profesjonalna agencja instaluje, konfiguruje i uruchamia strony, a następnie testuje jej działanie. To pozwala uniknąć ewentualnych błędów. Autor projektu zawsze może także służyć wsparciem na dalszych etapach (stronę można więc uzupełniać, przebudowywać, dodawać do niej kolejne funkcjonalności).

 

Wady autorskiej grafiki

Stworzenie strony opartej o dedykowaną grafikę zwykle jest droższe, ponieważ obejmuje indywidualny projekt przygotowywany przez studio pod kątem konkretnych potrzeb. Najczęściej taka realizacja trwa także dłużej niż uruchomienie witryny na gotowym szablonie.

 

Gotowy szablon czy dedykowana grafika?

Gotowe szablony to budżetowe rozwiązania, które dobrze sprawdzą się dla niezbyt wymagającego Klienta. Niewielkie nakłady pozwalają szybko i bez zbędnych problemów zainstalować i skonfigurować własną stronę. Wykorzystanie dostępnych na rynku „skórek” dobrze sprawdza się m.in. dla blogów, które nie wymagają wielu dodatkowych funkcjonalności.

Strony firmowe, sklepy internetowe lub rozbudowane portale warto opierać o dedykowaną grafikę. Dzięki temu layot będzie spójny z wypracowanym wizerunkiem marki. Unikalność w sieci jest ceniona, pozwala wyróżnić się na tle konkurencji i podkreślić profesjonalizm firmy.

 

powrót ››