Strona mobilna a responsywna - która lepsza?

strona mobilna a responsywna - która lepsza?

Ponad połowa Polaków używa internetu przy pomocy urządzeń mobilnych – tabletów lub smartfonów. Jeśli chcesz, aby Twoja firma odniosła sukces, nie możesz tego zignorować. W Twoim interesie jest opracowanie takiej wersji strony firmowej, którą będzie można przeglądać na urządzeniach mobilnych – w przeciwnym razie ani się obejrzysz, a dotkną Cię realne straty finansowe. Pozostaje pytanie – czy lepsza będzie strona mobilna, czy może strona responsywna? Które z tych rozwiązań okaże się bardziej opłacalne i przyniesie Ci więcej korzyści?

Strony mobilne – czym są?

Choć wiele osób używa pojęć „strona mobilna” i „strona responsywna” zamiennie, różnice między tymi określeniami (a przede wszystkim tym, co za nimi stoi) są olbrzymie. Mimo pewnych podobieństw każdy z tych rodzajów posiada swoje odrębne cechy, a zatem charakterystyczny zestaw wad i zalet.

Mobilne strony WWW to strony dedykowane wyłącznie na urządzenia przenośne, takie jak tablety czy smartfony. Mówi się o nich jak o lżejszych, okrojonych wersjach tradycyjnych witryn internetowych – często zarówno grafika, jak i zawartość stron mobilnych są uboższe od pierwowzoru. Warto dodać, że tego typu strony różnią się od stron desktopowych także swoim adresem – najczęściej poznajemy je po obecności literki „m” albo słowa „lajt”. Gdzieś dołu strony mobilnej powinien się znajdować odnośnik do pełnej wersji serwisu; tym, co automatycznie wyświetli się na tablecie lub telefonie, będzie jednak okrojony wariant.

Responsywne strony internetowe

RWD to skrót od angielskiego terminu „Responsive Web Design”. Responsywność strony polega na takim projektowaniu witryn internetowych, aby grafika i zawartość automatycznie dostosowywały się do urządzenia mobilnego i do jego rozdzielczości. Mówiąc inaczej: ta sama strona (o tym samym adresie) powinna działać tak samo dobrze, gdy będzie przeglądana na dużym monitorze komputera stacjonarnego, jak i na niewielkim ekranie smartfona.

Co to oznacza? Przede wszystkim wymóg zachowania wysokiej rozdzielczości oraz takiego zaprogramowania strony, aby litery czy zdjęcia dopasowywały swoje wymiary do konkretnych warunków. Strona responsywna musi być użyteczna na każdym typie urządzeń – w praktyce oznacza  to konieczność zmiany menu i pozostałych interaktywnych elementów, a także dostosowanie ich do nawigacji przy pomocy myszki, ale i ekranu dotykowego. W przeciwieństwie do stron mobilnych, witryny responsywne same wykrywają, na czym są wyświetlane i obsługiwane, dzięki czemu automatycznie dostosowują się do potrzeb użytkownika.

Porównanie stron mobilnych i responsywnych

Przyjrzyjmy się stałym funkcjom obu rodzajów stron i zastanówmy się, który z nich posiada więcej zalet.

- adres WWW – mobilne strony WWW posiadają swój odrębny adres, natomiast strony responsywne nie wymagają dodatkowego adresu,
- wygląd strony – podczas gdy strony mobilne stanowią inną, uproszczoną wersję strony desktopowej i wyświetlają się dobrze tylko na smartfonach i tabletach, strony responsywne dostosowują swój wygląd do danego urządzenia,
- nawigacja – poruszanie się po stronie mobilnej jest w zamyśle prostsze niż po stronie desktopowej; z kolei responsywne witryny mają zwykle bardziej skomplikowany system nawigacji (dlatego tak ważne jest, aby przygotować je porządnie i upewnić się, czy wszystkie elementy pozostaną widoczne przy niskiej rozdzielczości),
- CMS – o ile strony mobilne wymagają zwykle odrębnego CMS, o tyle w przypadku stron responsywnych jeden system do zarządzania treścią w zupełności wystarczy,
- ciężar strony – mobilne strony są z założenia lekkie i szybko się ładują, natomiast strona responsywna, aby posiadać takie właściwości, musi być dobrze skonfigurowana,
- statystyki – są prowadzone oddzielnie dla mobilnych i desktopowych wersji strony, zaś wyłącznie dla jednej domeny w przypadku stron responsywnych (ułatwia to m.in. promocję witryny),
- realizacja – strony mobilne wykonuje się zwykle szybciej i taniej z uwagi na dostępność gotowych szablonów; strony responsywne są wprawdzie droższe, ale wiąże się to z ich unikalnością i wysoką jakością.

Strony mobilne czy responsywne – co wybrać?

Tak naprawdę odpowiedź na to pytanie zależy od Ciebie i Twoich indywidualnych preferencji. Liczy się to, jaki masz budżet, jaki jest Twój cel i kto jest Twoim odbiorcą. Gdy kierujesz swoją usługę wyłącznie do użytkowników urządzeń mobilnych lub dopiero co wydałeś fortunę na desktopową wersję firmowej strony, być może urządzi Cię strona mobilna. Jeśli jednak zakładasz nowy portal, posiadasz dynamiczny, często aktualizowany serwis i zależy Ci na pozycji w Google – wydaje się, że lepszym wyborem będzie strona responsywna. Tego typu witryny są premiowane przez wyszukiwarkę (uwaga: pozycjonowanie stron desktopowych nie gra roli przy mobilnych wynikach wyszukiwania!), a także nie wymagają kosztownych i czasochłonnych aktualizacji dwóch wersji strony. Ponadto warto wspomnieć, że nie zawsze trzeba zapłacić za nie majątek – istnieją firmy takie jak nasza, które stworzą dla Ciebie responsywną stronę internetową za niewielkie pieniądze.

 

powrót ››