Wielu przedsiębiorców zastanawia się, czy warto zlecać tworzenie firmowych stron WWW profesjonalistom. W końcu jest to dodatkowy wydatek, z którego można zrezygnować na rzecz samodzielnego wygenerowania prostej witryny. Pozwalają na to dostępne w sieci kreatory stron internetowych, które wymagają znacznie niższych opłat miesięcznych. Pojawia się jednak pytanie, czy taka alternatywa dla profesjonalnych usług jest opłacalna na dłuższą metę i czy samodzielnie stworzona strona na pewno spełni swoje zadanie. W niniejszym poście postaramy się na nie odpowiedzieć.
Sposób na oszczędności dla początkujących przedsiębiorców
Jeśli dopiero zakładasz własną działalność gospodarczą, z pewnością zmagasz się z całą masą biurokracji, ale i początkowych wydatków. Młodzi przedsiębiorcy muszą zainwestować sporo pieniędzy, żeby w ogóle zaistnieć na rynku – nic dziwnego, że szukają oszczędności, gdzie tylko się da. Zamiast płacić profesjonalistom parę tysięcy złotych, wybierają często tanie kreatory stron WWW, które wymagają opłacania miesięcznego abonamentu w wysokości od kilkunastu do kilkudziesięciu złotych.
Pozornie może się wydawać, że taki tok rozumowania jest uzasadniony, a korzystanie z kreatora rzeczywiście ma sporo sensu. W końcu strony stworzone z użyciem kreatora są całkiem estetyczne i zawierają podstawowe funkcjonalności, a wielu przedsiębiorcom taki układ w zupełności wystarcza. Żeby zrobić samemu stronę internetową, muszą wykonać kilka kliknięć – wybrać szablon, kolorystykę i wkleić logo, a także napisać parę tekstów, aby witryna nie zionęła pustką. Tak przygotowaną stronę można od razu uruchomić i z miejsca stanie się ona wizytówką danej firmy.
Oczywiście ma to swoje minusy. Przede wszystkim strony wygenerowane w kreatorze często wydają się dość prymitywne. Nie da się dostosować ich funkcjonalności do indywidualnych preferencji i wymagań właściciela strony; nie można też specjalnie uwzględnić specyfiki danej branży. Mało tego – wśród przedsiębiorców pokutuje mit, że kreatory stron internetowych są zupełnie darmowe. Tymczasem jeśli zliczymy kilkanaście wpłat za miesięczny abonament, otrzymamy już najprostszą stronę od profesjonalistów. Oszczędności okazują się wtedy tylko pozorne...
Tajniki zakładania strony na darmowym szablonie
Zatrzymajmy się na moment przy tym, jak wygląda tworzenie strony na szablonie, czyli na gotowym motywie graficznym strony WWW. W teorii do założenia witryny nie potrzeba ani grafika, ani programisty, a całość przebiega szybko i bezproblemowo. W praktyce większość rodzajów szablonów tworzy niepotrzebne komplikacje, a przed laikami piętrzą się nieprzewidziane wcześniej problemy. Oto niektóre z nich:
1. Znaczna większość szablonów nie jest tłumaczona na język polski, nie mówiąc już o ich dokumentacji.
2. Jeśli zainstalujesz szablon na pustej stronie, nie otrzymasz magicznie takiego efektu, jak na demonstracyjnej wersji danego wzoru. Wciąż trzeba będzie zająć się zawartością witryny, także jeżeli chodzi o elementy graficzne.
3. Samodzielne stworzenie strony, która będzie wyglądała inaczej niż w demo, wykracza poza umiejętności większości przedsiębiorców. Z kolei gdy instaluje się szablon na stronie wypełnionej już treścią, często wyskakują błędy, z którymi poradzić sobie może tylko programista. Nie można też tylko doinstalować demonstracyjnych treści, bo to psuje całą optymalizację witryny – takie eksperymenty trzeba wykonywać na kopii strony.
4. Wiele szablonów, które w wersji demo prezentują się estetycznie i bardzo kusząco, jest tak naprawdę zmodyfikowanych – w demonstracji prezentowane są elementy niedostępne po ich instalacji. Zdarza się, że za takie same czcionki czy moduły trzeba dodatkowo zapłacić i to wcale niemałe pieniądze.
5. Szablony bywają wypełnione błędami, źle zoptymalizowane (przez co długo się ładują), mają problemy z aktualizacją, konfliktem źródeł plików, wyświetlaniem polskich liter, supportem... Mało kto ma tego świadomość – większość przedsiębiorców jest przekonanych, że raz zainstalowany szablon nie będzie później sprawiał żadnych problemów. Niestety jest to myślenie czysto utopijne.
A zatem: kreator i gotowy szablon, czy jednak dedykowana strona?
Nie chcemy kategorycznie odradzać samodzielnego zakładania stron internetowych. Jeśli jesteś przedsiębiorcą, który dopiero otworzył swój biznes i potrzebujesz prostej strony-wizytówki, być może kreator spełni Twoje potrzeby, a minimalne koszty abonamentowe pozwolą Ci zaoszczędzić trochę grosza. Musisz się jednak liczyć z ograniczoną funkcjonalnością, problemami z gotowymi szablonami, a często także z koniecznością wyświetlania się reklam.
Jeśli chcesz, żeby firmowa strona internetowa służyła jako sprawny kanał do komunikacji z klientem, a do tego żeby była dopasowana do Twoich indywidualnych oczekiwań – cóż, o wiele lepszym rozwiązaniem będzie zlecenie jej stworzenia profesjonalistom. Wbrew powszechnemu przekonaniu nie musisz wcale wydawać na ten cel paru tysięcy. Nasza działalność dowodzi, że można postawić porządną, wolną od błędów witrynę w szybkim czasie i po bardzo niskiej cenie. Za kilkaset złotych można mieć estetyczną, działającą stronę i pełen komfort, a do tego rok opłaconej domeny i hostingu. Z pewnością jest to scenariusz godny rozważenia.