Jak projektować strony www, aby klienci z nich nie uciekali?

jak projektować strony www, aby klienci z nich nie uciekali?

Projektowanie przejrzyste, czyli  „Don’t Make Me Think”

 

Kiedy potencjalni klienci wchodzą na stronę Twojej firmy, pierwsze co robią, 
to upewnienie się czy trafili tam gdzie chcieli trafić. Szukają nowego zegarka? Może wycieczki za granicę? A może ubezpieczenia? 

Badania wykazują że potencjalny klient spędza na nowej stronie pomiędzy trzy a pięć sekund, skanując ją w poszukiwani podstawowych informacji. Aż 75% osób opuszcza stronę, jeśli tych informacji nie uzyska.

strony www - klient

To co sprzedajesz lub oferujesz - to na Twojej stronie internetowej musi stanowić oczywisty komunikat. Na pierwszym ekranie, bez żadnych wątpliwości. Klient wchodzi, klient wie. Nie musi szukać, nie musi myśleć -  jak mawia Steve Krug, uważany za trendsettera w środowisku projektantów UX.
Klienci bardzo nie lubią być zmuszani do nauki nowych rzeczy, wtedy - kiedy chcą po prostu wygodnie dokonać zakupu, lub odszukać potrzebną usługę. Czas to pieniądz! I to działa w dwie strony. 

Zadanie dobrego projektanta polega na ułatwieniu użytkownikom internetu realizacji ich celów, z wykorzystaniem kilku prostych sposobów:

1) Pierwszy ekran nie pozostawia żadnych wątpliwości -  każdy kto wchodzi na Twoją stronę wie czym się zajmujesz. Czy to logo, czy główna grafika, czy czytelne hasło przewodnie. Bez wątpliwości.

2) Korzystaj ze sprawdzonych i lubianych rozwiązań. Ludzie są przyzwyczajeni, że logowanie jest w prawym górnym rogu? Nie zmuszaj ich by szukali go w lewym dolnym.
O ile nie tworzysz innowacyjnego startup’u – nie sil się na nietypowe rozwiązania funkcjonalne. Interfejs obsługi musi być prosty i przejrzysty. Tam gdzie klient spodziewa się przycisku, musi go znaleźć. Tam gdzie szuka informacji, tam powinna się znajdować. Prześledź największą konkurencję, zobacz kto jest siłą na rynku. Są branże, w których eksperymenty są cenne, ale są takie w których przynoszą katastrofę. Jaki jest Twój biznes? Pamiętaj, nawet Google wycofało się z paru nowinek. Historia Windowsa 8 także jest tego najlepszym przykładem. I dlaczego LubimyCzytać ciągle oferuje starą wersję strony? Takich przykładów jest wiele. Przyzwyczajenia są potęgą - nie do przecenienia ;)

3) Nie marnuj czasu klienta! O ile nie jest to absolutnie niezbędne, uprość ścieżkę po jakiej odwiedzający Twoją stronę trafiają do celu. Czy jest to produkt, czy cennik i opis usług. Bez tysięcy komunikatów, popupów czy „super ofert”. Liczy się nawet czas ładowania strony! Google docenia to podczas rankowania stron pokazanych na liście wyników wyszukiwania.

4) Zawsze umożliwiaj ścieżkę powrotu. Przycisk wstecz musi działać. Nie rzucaj klientom komunikatów o ponownym przeładowaniu formularza jeśli... absolutnie nie musisz.  Dopóki ten przycisk działa, klient wybaczy Ci wiele błędów ;)

5) Nie rezygnuj z wyszukiwarki! Istnieje grupa ludzi, którzy po prostu odruchowo z nich korzystają. Dobrze zrobiona wyszukiwarka z podpowiadaniem listy produktów - to jedna z funkcjonalności wysoko ocenianych przez użytkowników internetu podczas badań nad usability stron.
  
6) Nie chowaj informacji z kontaktem telefonicznym czy kontaktem przez  social media. Jeden z najczęściej wymienianych przez użytkowników powodów do rezygnacji z wyboru danej firmy jako dostarczyciela usług / sprzedawcy produktów – to utrudniony sposób kontaktu!

strony www - projektowanie

No i oczywiście:  Tworząc stronę – skonsultuj ją z zawodowym projektantem, który pomoże ci wyłapać ewentualne błędy i usprawnić sposób w jaki klienci poruszają po stronie. Wiele firm oferuje opcje audytu aplikacji i stron www. W tym my także możemy Ci pomóc. Zapraszamy do kontaktu :)

 

powrót ››